Som företag eller privatperson är det mycket viktigt hur man framställer sitt företag eller sig själv i media. Dels för att man ska kunna framställas precis som man har tänkt sig utan att det ska bli missförstånd och för att du ska kunna nå ut med den reklam eller det budskap som du önskar att göra. Det är inte lätt i dagens växande mediebransch. Därför så finns det så pass många mediabyråer idag som kan hjälpa till med just detta.
Många stora företag har växt fram något otroligt mycket tack vare att de har tagit kontakt med en seriös mediabyrå där de har fått mediarådgivning som har lett dem rätt i det kontaktnät och den marknadsföring som de är intresserad av. Något som är lätt att glömma här dock är att man även som privatperson måste tänka på hur man utger sig antingen med en åsikt, en blogg eller kanske något annat där man går ut med sitt eget namn och gör det till någon typ av varumärke eller ett namn som förknippas direkt med dig som privatperson.
Här har du mycket hjälp att få av en mediabyrå som kan ge dig den rådgivning inom just media och reklam som du kan behöva för att slippa ångra något i efterhand som det lätt annars kan bli. Ett exempel är den våg utav unga flickor och pojkar som började blogga i början av 2000 talet då detta var väldigt stort. Man tänkte inte på vilka konsekvenser ens egen synlighet i media kunde leda till och därför så exploderade näthatet något kopiöst och många fick lida för detta. Idag har man blivit visare och mer noggrann med vad man lägger ut på internet och andra sociala forum, men likaså hur man framställer sig och i vilka sammanhang.